مقایسه رادیاتور پانلی با پره ای – رادیاتور پنلی بهتر است یا پره ای؟

رادیاتور پنلی بهتر است یا پره ای - مقایسه رادیاتور پانلی با پره ای
رادیاتور پنلی بهتر است یا پره ای – مقایسه رادیاتور پانلی با پره ای

مقدمه

با نزدیک شدن به فصل سرد سال و نیاز به استفاده از وسایل و تجهیزات گرمازا مثل سیستم گرمایش مرکزی و رادیاتورها بیشتر شده است. در میان انواع رادیاتورها، انتخاب میان رادیاتور پنلی و پره ای کمی مشکل شده و ما در این مقاله این دو مدل را با هم مقایسه میکنیم.

۱. رادیاتور پنلی-فولادی

رادیاتور پنلی فولادی
رادیاتور پنلی فولادی

جنس آلیاژ بکار رفته در رادیاتورهای پنلی از فولاد تهیه شده و از ساختاری یک تکه به صورت پنل با ضخامت مناسب در ساخت بدنه ی رادیاتورها بهره می برند که همین امر موجب شده در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی مقاومت بالاتری داشته باشند. همچنین ماهیت فولاد به نوعی است که بیشترین میزان حرارت را به محیط منتقل می کند. بنابراین میتوان گفت رادیاتورهای پنلی از قدرت گرمادهی بالاتری نسبت به سایر مدل های رادیاتور دارند، که همین امر موجب شده در مناطق کوهستانی و سردسیر رادیاتورهای پنلی بیشترین کارایی مطلوب را داشته باشند.

بدنه ی رادیاتورهای پنلی به صورت یکنواخت ساخته می شود بنابراین میتوان گفت همین امر تاثیر بسزایی در نظافت و تمیز نگهداشتن بدنه ی رادیاتور پنلی دارد. میزان گرمادهی در رادیاتور پنلی به این صورت است که هر متر رادیاتور فولادی حدود ۲۰۰۰ کیلوکالری در ساعت گرما ایجاد می کند. با توجه به میزان حرارت دهی مطلوب در رادیاتورها، میتوان گفت مصرف انرژی نیز در آنها به مراتب کمتر از مدل پره ای است.

رادیاتور پنلی فولادی - رادیاتور پانلی
رادیاتور پنلی فولادی – رادیاتور پانلی

از دیگر ویژگی های رادیاتور پنلی میتوان گفت که به دلیل استحکام فولاد در برابر ضربه و آسیب دیدگی از طول عمر و دوام بیشتری برخوردار می باشند. یکی از معایب این مدل رادیاتور وزن سنگین آنهاست که در ساختمان هایی با دیوارهای پیش ساخته لازم است به صورت زمینی نصب و اجرا شوند.

جنس رادیاتور پانلی از فولاد یا همان ورق سیاه می باشد.

این مدل رادیاتور به عنوان تکنولوژی روز اروپا معرفی می گردد.

ساختار آن یک پارچه و بسیار مستحکم می باشد. دارای طول ۶۰-۸۰-۱۰۰-۱۲۰-۱۴۰-۱۶۰-۱۸۰ سانتی متر می باشد.

مزایای استفاده از رادیاتور پانلی

  1. قیمت کمتر
  2. عدم نیاز به هواگیری مداوم
  3. گرمادهی بیشتر در سایز یکسان با پره ای
  4. همخوانی مواد فولاد با مس پکیج که مانع خوردگی مس پکیج و تولید گاز هیدروژن می شود.
  5. کوچکتر بودن و در نتیجه جا گیری کمتر در خانه و افزایش فضای منزل
  6. یکپارچه بودن
  7. مستحکم بودن در اثر ضربه
  8. صاف بودن سطح وعدم جذابیت آن برای کودکان
  9. هزینه نصب کمتر
  10. راحتی در نصب
  11. گرمای مطلوب تر به دلیل گرمای تابشی بیشتر(گرم کردن افراد و اشیا)

۲. رادیاتور پره ای-آلومینیومی

رادیاتور پره ای - رادیاتور آلومینیومی
رادیاتور پره ای – رادیاتور آلومینیومی


رادیاتور پره ای از کنار هم قرار گرفتن پره های آلومینیومی تهیه شده که همین امر این قابلیت را فراهم می کند که در صورت نیاز به تعداد پره ها اضافه نمود و یا در صورت خرابی و آسیب دیدگی پره ها، میتوان در محل نسبت به تعویض آن اقدام نمود. رادیاتور آلومینیومی وزن کمتری نسبت به مدل پنلی دارد بنابراین می توان بدون محدودیت در فضاهای مختلف نصب و اجرا نمود. میزان حرارت دهی هر پره در رادیاتور پره ای ۱۲۵ کیلوکاری در ساعت است.

مزایا رادیاتور پره ای آلومینیومی :

  1. امکان تعویض و اضافه نمودن یک تا چند پره رادیاتور
  2. ضریب هدایتی بیشتر(نه گرمادهی بیشتر) ؟
  3. امکان فروش رادیاتورهای معیوب و اسقاطی
  4. سبک بودن
  5. نصب در هر فضایی، اندازه قابل تنظیم
  6. نصب در هر شرایط آب وهوایی
  7. تنوع طرح و قالب

معایب رادیاتور پره ای :

  • رادیاتورهای پره ای احتیاج به فضای بیشتر دارند.
  • برای تولید گرمای یکسان در مقایسه با رادیاتور پانلی، احتمال شکستگی یا لب پر شدن رادیاتور پره ای هنگام نصب بسیار بالا است.
  • مصرف انرژی بیشتر و زمان گیر بودن و سیاه کردن دیوارهایی که بر روی آن نصب می شود.
  • سختی نصب آن و عدم هماهنگی آلومینیوم با مس پکیج که پیش تر راجع به آن بحث شد.

رادیاتور پنلی فولادی یا رادیاتور پره ای آلومینیومی

مقایسه رادیاتور ها از چند جهت انجام می شود که عبارتند از:

۱. مقایسه رادیاتور پنلی با پره ای از نظر میزان گرمایش :

مقایسه گرمایش رادیاتور پنلی و پره ای
مقایسه گرمایش رادیاتور پنلی و پره ای

برای مصرف کننده میزان گرمایش رادیاتور یک از مهمترین عوامل و فاکتورها در انتخاب رادیاتور است. در رادیاتور ها واحدی به نام بازده حرارتی وجود دارد که نشان دهنده میزان حرارت انتقال یافته می باشد. برای مثال رادیاتور پنلی برند x یک متری ، ۱۸۳۲ کیلو کالری بر ساعت بازده حرارتی دارد و در مقابل رادیاتور پره ای برند y با ۱۲ پره با همان اندازه ۱۰۰ سانتی متری، بازده حرارتی ۱۸۹۶ کیلو کالری بر ساعت دارد.

میزان گرمادهی رادیاتور پره ای به ازای هر پره بین ۱۰۰ تا ۱۳۵ کیلو کالری برساعت و میزان گرمادهی هر متر رادیاتور پنلی فولادی تا ۲۰۰۰ کیلو کالری برساعت است بنابراین هر متر رادیاتور پنلی فولادی معادل ۱۶ پره ۱۲۵ کیلو کالری رادیاتور آلومینیومی می باشد.

پس می توان نتیجه گرفت که یک رادیاتور پنلی و یک رادیاتور پره ای با یک اندازه تقریبا به یک میزان بازده حرارتی دارند.

۲. مقایسه رادیاتور پنلی با پره ای از نظر کیفیت و ماندگاری:

مقایسه رادیاتور پنلی با پره ای از نظر کیفیت و ماندگاری
مقایسه رادیاتور پنلی با پره ای از نظر کیفیت و ماندگاری

بدنه رادیاتور پنلی از فولاد و بدنه رادیاتور های پره ای از آلومنیوم ساخته شده است و با توجه به مقاومت بالاتر فولاد به نسبت آلومنیوم، موجب افزایش عمر رادیاتور پنلی شده و مدت گارانتی آنها نیز بیشتر است. به عنوان نمونه رادیاتور پنلی ایساتیس دارای ۱۸۰ ماه گارانتی تعویض و در مقابل رادیاتور پره ای بوتان دارای ۱۰ سال گارانتی تعویض می باشد.

به طور معمول در مناطق جغرافیایی با آب و هوای متعدل که زمستان هایی خیلی سرد را تجربه نمی کنند، استفاده از رادیاتورهای پره ای گزینه ی ایده آلی به شمار می آید.

۳. مقایسه تعمیر پذیر بودن رادیاتور پنلی با پره ای :

مقایسه تعمیر پذیر بودن رادیاتور های پره ای و پره ای
مقایسه تعمیر پذیر بودن رادیاتور های پره ای و پره ای

در هر دو مدل رادیاتور با توجه به مدت بالای گارانتی کمتر نیاز به تعمیرات پیدا میکنند ولی در صورت نیاز به این کار برای رادیاتور پره ای میتوان پره مورد نظر را حذف کرد اما در رادیاتور پنلی با توجه به یکپارچه بودن بدنه، این مورد امکان پذیر نیست و باید کل رادیاتور تعویض گردد.

از معایب رادیاتور پنلی می توان به این نکته اشاره کرد که قابلیت کم و زیاد کردن ندارند.

۴. مقایسه قیمت رادیاتور پنلی با پره ای :

از نظر قیمت، رادیاتور پنلی ارزان تر از رادیاتور پره ای است و این به دلیل پایین بودن قیمت فولاد (در رادیاتور پنلی) به نسبت آلومینیوم ( رادیاتور پره‌ای) است. با توجه به اینکه (در حالت کلی) هر دو مدل این رادیاتور ها دارای یک ضریب حرارتی هستند پس قطعا صرفه اقتصادی با خرید رادیاتور پنلی می باشد.

۵. تفاوت رادیاتور پنلی با رادیاتور پره ای از نظر زیبایی و نمای ظاهری:

این مورد کاملا با سلیقه مصرف کننده در ارتباط است و مقایسه این دو مدل با هم کمی دشوار می شود ولی با توجه به یکپارچه بودن رادیاتور پنلی، زیبایی بیشتر نسبت به رادیاتور پره ای از خود نشان می دهد. تمیز کردن رادیاتور پنلی نیز به همین دلیل آسان تر از رادیاتور پره ای است.

بهترین رادیاتور های پنلی در ایران همچون رادیاتور پنلی بوتان و رادیاتور پنلی لورچ از رنگ الکترو استاتیک استفاده می کنند که از درخشندگی بیشتری برخوردار می باشد

۶. قابلیت کارکرد با پکیج دیواری:

قابلیت کارکرد رادیاتور با پکیج دیواری
قابلیت کارکرد رادیاتور با پکیج دیواری

استفاده از رادیاتور پره ای همراه با پکیج دیواری موجب تولید مداوم گاز هیدروژن داخل رادیاتور ها و مدار گرمایشی شده که عملا نیاز به هواگیری بیشتر در رادیاتور پره ای دارید. تداوم اینکار باعث پایین آوردن عمر مفید پمپ و منبع انبساط پکیج دیواری شما خواهد شد.

در صورت استفاده از پکیج دیواری انتخاب رادیاتور پنلی می تواند گزینه بهتری باشد.

۷. برای نصب روی دیوار،رادیاتور پنلی بهتر است یا رادیاتور پره ای :

مقایسه رادیاتور با قابلیت نصب روی دیوار
مقایسه رادیاتور با قابلیت نصب روی دیوار

از آنجا که رادیاتور پره ای از آلومینیوم ساخته شده و وزن کمتری نسبت به رادیاتور پنلی فولادی دارد، گزینه بهتری برای نصب به دیوار ساختمان است.

۸. مقایسه رادیاتور پنلی با پره ای از نظر اشغال فضا :

هر پره دارای ۵/۸ سانتی متر طول می باشد پس cm136=8/5*16 ، بنابراین یک متر رادیاتور پنلی فولادی گرمای معادل cm 136 رادیاتور پره ای را داراست.

نتیجه گیری مقایسه رادیاتور پنلی یا پره ای:

مقایسه رادیاتور پنلی یا پره ای
مقایسه رادیاتور پنلی یا پره ای

شاید بتوان گفت با استقبالی که از رادیاتور پنلی به تازگی شده است بسیاری از تولید کنندگان را به فکر تولید رادیاتور پنلی انداخته است از جمله آن می توان به بوتان و ایران رادیاتور اشاره کرد که بهترین مارک رادیاتور پره ای بوده اند و جدیدا خط تولید رادیاتور پنلی را نیز افتتاح کرده اند .رادیاتور پنلی ها با کیفیت مختلف به فروش می رسند.

می توان گفت تهیه رادیاتور پنلی از یک تولید کننده معتبر داخلی می تواند خیال شما را از بابت گرمایش منزل مسکونی یا محل کار شما تا سالها راحت نماید . حتما به این نکته توجه داشته باشید که محاسبه رادیاتور پنلی بسیار حائز اهمیت می باشد و پیشنهاد می شود برای این کار حتما از کارشناسان خبره کمک بگیرید.

مقایسه برند های مختلف رادیاتور پنلی:

در ایران برند های بسیار متنوع و مختلف رادیاتور پنلی می باشد که شاید بهترین برند رادیاتور در ایران را بتوان ایران رادیاتور، بوتان ، ایساتیس و لورچ دانست که البته پیشنهاد ما خرید رادیاتور پنلی پربازده لورچ است که قیمت مناسب با توان گرمایش و سرمایش بالاست.

در صورت نیاز به راهنمایی و یا داشتن هرگونه سوال با کارشناسان ما تماس بگیرید.

عملکرد رادیاتور پنلی و پره ای

مقایسه عملکرد رادیاتور پنلی و پره ای
مقایسه عملکرد رادیاتور پنلی و پره ای

تمامی مدل های رادیاتور (صرفنظر از جنس و نوع آلیاژ بکار رفته در بدنه ی آنها) به طور معمول با استفاده از حرارت آبگرم، گرمای مورد نیاز محیط را با اتصال به سیستم گرمایش مرکزی از قبیل پکیج دیواری و یا موتورخانه آبگرم تامین می کنند.

آبگرم موجود در مدار با انتقال حرارت به دمای اتاق سرد شده و از طریق لوله ی برگشت شوفاژ به منبع گرمایشی باز میگردد، همین چرخه به طور دائم در حال چرخش از و دمای اتاق گرم و مطلوب باقی می ماند.

کدام رادیاتور با پکیج و کدام نوع رادیاتور با دیگ آبگرم (موتورخانه مرکزی) سازگارتر است؟

اگر شما از سیستم موتورخانه مرکزی برای تامین آب داغ رادیاتورها استفاده می کنید بایستی از رادیاتورهای پره ای آلومینیومی استفاده کنید تا در برابر رسوبات موجود در مدار گرمایشی از نوع باز در امان بمانند . اما با توجه به ساختار داخلی مبدلهای تمامی پکیج ها استفاده از رادیاتور پانلی پیشنهاد می شود.

برای محیط های عمومی ،مدارس، مساجد و حتی افرادی که منزل خود فرزندان فعالی دارند بیشتر از نوع پانلی انتخاب نمایند.

اکثر برند های رادیاتور دارای گارانتی تعویض ۱۰ سال در برابر سوراخ شدن می باشند.

هواگیری-رادیاتور
هواگیری-رادیاتور

حجم آبگیری رادیاتور پانلی کمتر از پره ای می باشد و این نکته باعث برتری این رادیاتور می باشد.

نکته : مشکل اصلی رادیاتور پره ای ایجاد گاز هیدروژن می باشد که در بالا توضیح داده شده است. در برخی از مواقع این مشکل به یک معضل برای مشتری تبدیل شده است ولی در اکثر منازل با سالی یک بار هواگیری این مشکل حل می شود.

نکته آخر

مقایسه رادیاتور پنلی فولادی با رادیاتور پره ای آلومینیومی
مقایسه رادیاتور پنلی فولادی با رادیاتور پره ای آلومینیومی

تمام رادیاتورهای موجود در سیستم گرمایشی از یک جنس باشند زیرا وجود رادیاتوری با جنس متفاوت می تواند منجر به افزایش خطر خوردگی سیستم گرمایش مرکزی شود. اگر چنین حالتی اجتناب ناپذیر است لازم است از بازدارنده های خوردگی موثر استفاده شود. برای مثال حوله خشک کن ها به این دلیل که در معرض هوای مرطوب قرار دارند ممکن است دچار خوردگی و سوراخ شدگی شوند و بنابراین برای جلوگیری از سوراخ شدن حوله خشک بهتر است رادیاتوری از جنس مقاوم انتخاب کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *