بهترین محل رادیاتور در ساختمان کجاست و چرا رادیاتورها زیر پنجره نصب می شوند؟

در هوای سرد زمستان و در هنگام استفاده از رادیاتور، هوای گرم و سبک به وسیله هوای سرد به طرف بالا (سقف) رانده می شود و هوای سرد و سنگین نزدیک پنجره یا دیوار سرد به پایین (کف اطاق) جریان پیدا می کند. درست به همین دلیل است که در زمستان با اینکه پنجره کاملا بسته بوده و هوای خارج به داخل اطاق نفوذ نمیکند، احساس سرما می کنیم.

مهندسان تاسیسات توصیه میکنند که برای استفاده از حداکثر توان گرمایی رادیاتور، آن را نزدیک دیوار و زیر پنجره نصب کنند چرا که معمولا سردترین مکان در اتاق نزدیک پنجره است و به علاوه از طریق درزهای آن، امکان نفوذ هوا به داخل اتاق وجود دارد.

جایگاه و اندازه رادیاتور پنلی یا رادیاتور آلومینیومی باید با توجه به موقعیت پنجره مشخص شود.

ارتفاع نصب رادیاتور زیر پنجره چقدر است ؟

دلیل نصب رادیاتور زیر پنجره چیست و ارتفاع آن چقدر باید باشد؟
دلیل نصب رادیاتور زیر پنجره چیست و ارتفاع آن چقدر باید باشد؟

رادیاتور با زاویه ۹۰ درجه نصب می شود، زیرا تراز نبودن آن منجر به خوردگی و عدم عملکرد درست رادیاتور می شود. رادیاتور را در فضایی با گردش هوای کافی و حداقل ۷ تا ۱۰ سانتیمتر از کف زمین و بین ۳ تا ۵ سانتیمتر تا دیوار نصب کنید.

چند نکته در خصوص استفاده بهتر از رادیاتور :

دلیل نصب رادیاتور زیر پنجره چیست و ارتفاع آن چقدر باید باشد؟
دلیل نصب رادیاتور زیر پنجره چیست و ارتفاع آن چقدر باید باشد؟
  • نصب دو رادیاتور در سایزهای کوچک تر بسیار بهتر از نصب یک رادیاتور بزرگ در یک اتاق است و سبب افزایش بهره وری از رادیاتورها می شود.
  • اگر مجبور به قرار دادن رادیاتور در پشت دیوار داخلی اتاق شدید، عایق کاری دیوار را فراموش نکنید. شما می توانید با عایق کردن دیوار تا میزان زیادی از هدر رفتن حرارت رادیاتور و انتقال آن به دیوار جلوگیری کنید.
  • نصب ترموستات روی هر دستگاه گرمایشی ضروری است. این امر باعث صرفه جویی در هزینه می شود، زیرا در صورت عدم نیاز به گرم کردن اتاق، رادیاتور جداگانه را می توان به راحتی خاموش کرد.

تلفات حرارتی چه از طریق رادیاتور و چه از طریق بخاری از دو طریق انجام میگیرد :

یکی تلفات حرارتی ناشی از جداره هایی مثل سقف، کف و دیوار بوده و دیگری تلفات حرارتی ناشی از نفوذ هوای سرد از درزهای پنجره می باشد که در هر صورت این تلفات حرارتی صورت می گیرد . ما فقط میتوانیم میزان آن را کاهش دهیم ولی نمیتوانیم آن را به طور کامل حذف نماییم.

بهتر است رادیاتور را در زیر پنجره نصب کنیم تا مقداری از حرارت رادیاتور صرف تلفات پنجره وجدارها شده و بخشی که باقیمانده، اتاق را گرم کرده و دمای ان را در حدی مناسب نگه دارد.

پیشنهاد دیگری که در مطرح می شوداستفاده از امکان پنجره های دوجداره (‌شیشه دولایه) است که علاوه داشتن عایق صدا، میزان ضریب انتقال حرارت شیشه را به حد نصف می رساند در نتیجه تلفات حرارتی کاهش می یابد و سبب صرفه جویی در مصرف انرژی می شود و از خیس شدن شیشه در سطح داخل اتاق جلوگیری میکند.

محل قرار گرفتن شوفاژ باید طوری انتخاب شود که رادیاتور علاوه بر گرم کردن اتاق، هوایی مطبوع در هر نقطه از اتاق ایجاد کند.

پرده بالای رادیاتور ؛ چگونه پنجره بالای رادیاتور را پرده بزنیم؟

دلیل نصب رادیاتور زیر پنجره چیست و ارتفاع آن چقدر باید باشد؟
دلیل نصب رادیاتور زیر پنجره چیست و ارتفاع آن چقدر باید باشد؟

با وجود یک رادیاتور زیر پنجره ، نصب پرده‌ بلند تا کف به سادگی امکان پذیر نیست. یکی از چالش ها و مشکلات پنجره ها، انتخاب پرده مناسب برای آنهاست. اینکه پرده بلند یا کوتاه؟ کرکره‌ای یا پارچه‌ای؟ مناسب نصب روی رادیاتور است.

اگر فقط زیر یک یا دو پنجره از یک اتاق رادیاتور وجود دارد میتوانید از پرده‌های مختلف استفاده کنید. مشابه این فضا که از پرده کرکره‌ای برای پنجره‌ی بالای رادیاتور و از پرده بلند پارچه‌ای برای پنجره‌ی دیگر استفاده شده است. اگر این کار را انجام میدهید باید مطمئن شوید که پرده‌های مختلف انتخاب شده‌تان با هم متناسب هستند.

موارد دیگری که میتوانید از پرده ها برای بالای رادیاتور استفاده کنید :

  • کرکره‌های روزنه دار : پرده های کرکره ای به ویژه آنهایی که از بالا به سمت پایین کشیده میشوند گزینه بسیار خوبی برای نصب بالای رادیاتور های زیر پنجره هستند که به راحتی میزان نور ورودی اتاق قابل تنظیم است.
  • کرکره حصیری به اضافه پرده بلند در دو طرف : این مشابه نمونه اول است با این تفاوت که ظاهر نهایی اهمیت پیدا میکند. این ترکیب کنتراست خوب میان بافت حصیر و ظرافت پارچه را نشان میدهد.
  • پرده کوتاه : به عنوان یک قانون کلی پرده کوتاه برای فضاهای غیر رسمی‌تر مثل اتاق کودکان مناسب است اما اگر میخواهید برای نشیمن پرده کوتاه بزنید از حریر ساده سفید استفاده کنید.
  • پرده کرکره‌ای : که به انواع طرح‌ها و رنگ‌ها در بازار موجود است انتخابی است که به تنهایی میتواند کافی باشد. تنظیم نور را برای میزان ورود نور طبیعی در روز ممکن میسازد و حریم خصوصی را حفظ میکند. پرده به رنگ سفید و ساده مانند تصویر یک انتخاب کلاسیک است که برای هر فضایی میتواند مناسب باشد.
  • پرده‌های رومن برای پرده بالای رادیاتور : به این نمونه از پرده‌ها رومن گفته میشود که در هر جایی کارامد هستند اما بیشتر برای اتاق خواب و آشپزخانه مناسب‌اند.
دلیل نصب رادیاتور زیر پنجره چیست و ارتفاع آن چقدر باید باشد؟
دلیل نصب رادیاتور زیر پنجره چیست و ارتفاع آن چقدر باید باشد؟

نتیجه گیری :

برای جلوگیری از هرگونه خطا در هنگام نصب و قرار دادن رادیاتورها، بهتر است با افراد متخصصی مشورت کنید. در صورت نیاز میتوانید با متخصصین ما در فروشگاه نقش مارکت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *